Anna Netrebko (Adina) και Ambrogio
Maestri
(Dr Dulcamara). Φωτο: Nick Heavican/Metropolitan Opera |
Το 1832, μέσα σε μόλις έξι
εβδομάδες, ο Gaetano Donizetti ολοκλήρωσε την αριστουργηματική κωμική
όπερα L’ Elisir d’ Amore (Το Ελιξίριο του Έρωτα). Το έργο
παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία, στις 12 Μαΐου του ίδιου έτους, στο Μιλάνο
(Teatro della Canobbiana). Σύντομα βρήκε τον δρόμο του στις μεγάλες σκηνές της
Ευρώπης και της Αμερικής. Πρόκειται για μια από τις διασημότερες όπερες του
ρεπερτορίου: αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στους πολλούς θαυμαστές της
συγκαταλεγόταν και ο Richard Wagner, ο οποίος μάλιστα την διασκεύασε για
σόλο πιάνο (1840). Ο Donizetti χαρακτήρισε το έργο του melodramma
giocoso και μέσα από αυτό έστησε με μεγάλη προσοχή και ζηλευτή μαεστρία μια
σειρά από καλά δουλεμένες σκηνές που αναφέρονται στην προσπάθεια να δέσει ο
έρωτας του συμπαθούς ζεύγους Adina (εύπορης και φιλάρεσκης νεαρής) και Nemorino (φτωχού
χωρικού). Ο τσαρλατάνος γιατρός Dulcamara καταφθάνει με ένα μαγικό ελιξίριο του
έρωτα, έτοιμος να εξαπατήσει τους πάντες.
Η Μητροπολιτική Όπερα της Νέας
Υόρκης (Metropolitan Opera) ανέβασε για πρώτη φορά το έργο στις 23 Ιανουαρίου
1904 (αναθέτοντας το μέρος του Nemorino στον θρυλικό τενόρο Enrico Caruso)
και έκτοτε έχει προτείνει πολλές ενδιαφέρουσες παραγωγές του. Η πιο πρόσφατη
παραγωγή της Met είδε το φως στις 24 Σεπτεμβρίου φέτος. Στο πλαίσιο των
ζωντανών μεταδόσεων, Met Live in Hd, παρακολουθήσαμε την παράσταση της
13ης Οκτωβρίου, που προβλήθηκε στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, του
Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Με την εν λόγω όπερα
άνοιγε τόσο η φετινή καλλιτεχνική περίοδο της κορυφαίας νεοϋορκέζικης λυρικής
σκηνής, όσο και η σειρά των φετινών ζωντανών μεταδόσεων από το ίδιο λυρικό
θέατρο. Θυμίζουμε ότι πέρυσι η σαιζόν είχε εγκαινιαστεί με μια άλλη σπουδαία
όπερα του ίδιου συνθέτη, την Anna Bolena και με πρωταγωνίστρια τη Ρωσίδα
superstar Anna Netrebko, η οποία κέρδισε τις εντυπώσεις ως ενσαρκώτρια
του κεντρικού ρόλου της τραγικής Βασίλισσας της Αγγλίας. Η ίδια καλλιτέχνις
άνοιξε και τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο της Met.
Η διανομή της πρόσφατης
παραγωγής κρίθηκε από κάθε άποψη εντυπωσιακή και σφιχτά δεμένη, χάρη στα
λαμπερά ονόματα των Netrebko (Adina), Matthew Polenzani
(Nemorino), Mariusz Kwiecen (Belcore) και Ambrogio Maestri (Dr
Dulcamara).
Ειδικότερα, η Netrebko
και ο Polenzani, πρότειναν ένα ζευγάρι πολύ ιδιαίτερο μέσα στις τρυφερές
ερωτικές αντιζηλίες και γοητευτικές αντιπαραθέσεις. Η χαρισματική Netrebko,
που τραγουδάει τον ρόλο εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, λάξευσε επιτυχώς
μια ηρωίδα γλυκιά και ξέγνοιαστη στα αρχικά στάδια της όπερας, αλλά και
αρκούντως προβληματισμένη από τον έρωτα, όσο προχωρούσε η πλοκή. Τραγούδησε με
άνεση, βεβαιότητα και τεχνική δεξιότητα. Η μεστή ξεχωριστών ποιοτήτων και
ηχοχρωμάτων φωνή της, βρίσκεται στις καλύτερές της στιγμής. Οι κολορατούρες της
εντυπωσίασαν και στο ντουέτο με τον Dr. Dulcamara της Δεύτερης Πράξης (Quanto
amore!…Una tenera occhiatina), όπου πείθεται για το ότι είναι ερωτευμένη με
τον Nemorino: άγγιξε τις καρδιές μας με την ειλικρίνεια και συναισθηματική
της αλήθεια. Σίγουρα δεν θα αργήσει να εγκαταλείψει τον ελκυστικό αυτόν
κοριτσίστικο ρόλο, προκειμένου να αφοσιωθεί στην εξερεύνηση του πιο δραματικού
ρεπερτορίου: πρόκειται να ερμηνεύσει Manon Lescaut του Giacomo Puccini
(Μόναχο, 2014), ενώ επιπλέον έχει υποσχεθεί να ενσαρκώσει την Leonora (Giuseppe Verdi,
Il Trovatore), την Giovanna D’ Arco (Verdi), την Lady
Macbeth (Verdi, Macbeth), ακόμα και την Elsa (Richard
Wagner, Lohengrin). Πρόσφατα ολοκλήρωσε την ηχογράφηση ενός προσωπικού
album για λογαριασμό της δισκογραφικής εταιρείας Deutsche Grammophon, που
περιλαμβάνει άριες του Verdi από όπερες που σκοπεύει να ερμηνεύσει
μελλοντικά.
Ο Αμερικανός Polenzani
πρόσφερε έναν πειστικό Nemorino, με σωστό έλεγχο της ωραίας του φωνής και με
απλότητα υποκριτικών μέσων. Αρκετά χρόνια νωρίτερα, το 1991, στην ίδια ακριβώς
σκηνή, τον ρόλο είχε επωμισθεί ο αξεπέραστος φωνητικά και μουσικά Luciano
Pavarotti (πρωταγωνιστής της βιντεοσκοπημένης παράστασης της τότε
παραγωγής, υπό τη διεύθυνση του James Levine, που κυκλοφορεί από την
Deutsche Grammophon, DVD-Video NTSC 0440 073 4021 9 GH). Ο Polenzani
μπορεί να μην είναι σε θέση να φθάσει -για την ώρα, τουλάχιστον- το καλλιτεχνικό
διαμέτρημα του ομότεχνού του (ούτε κατέχει στον ρόλο αυτόν το παιγνιώδες και
όλο τρυφερότητα χιούμορ του Rolando Villazón, που έχει ερμηνεύσει και
βιντεοσκοπήσει –το 2005 στη Βιέννη- τον ίδιο ρόλο πλάι στην Netrebko,
Virgin Classics B000F3T3CS), ωστόσο διαθέτει φωνή ξεχωριστή, αδιαμφισβήτητη
μουσικότητα, ιδιαίτερο legato και σωστή αίσθηση του ιταλικού ύφους. Ο Nemorino
που σκιαγράφησε υπήρξε λιγότερο αφελής από ότι συνήθως και ακόμα περισσότερο
ευαίσθητος μέσα στην προσπάθειά του να κερδίσει την αγαπημένη της καρδιάς του.
Το χειροκρότημα που έλαβε μετά την άξια ερμηνεία της διάσημης άριας (romanza) Una
furtiva lagrima (Δεύτερη Πράξη, Όγδοη Σκηνή) ήταν παρατεταμένο και γεμάτο
ενθουσιασμό. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το δίδυμο Netrebko-Polenzani
αναμένεται να ανοίξει και την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο της Met, με Yevgény
Onégin του Piotr Ilyich Tchaikovksy.
Ο Belcore του Πολωνού Κwiecen
ήταν απολαυστικός φωνητικά και σκηνικά. Ο καλλιτέχνης πρόσθεσε αρκετά
χαρακτηριστικά του γόη Don Giovanni (ο μοτσάρτιος ρόλος ανήκει στις μεγάλες του
επιτυχίες), προτείνοντας έναν Belcore ερωτικό, σατανικά έξυπνο και παιχνιδιάρη.
Ο Ιταλός Ambrogio Maestri
έπλασε με έξοχο τρόπο έναν Dr. Dulcamara σπιρτόζο μέσα στην άκρως απολαυστική
κατεργάρικη διάθεσή του. Η πληθωρική παρουσία του, η βαθιά, θερμή και μεγάλη
φωνή βαρύτονου που διαθέτει, η υποδειγματική άρθρωση, η ωραιότατη αίσθηση
του χιούμορ και ο τρόπος που αισθάνεται τις απαιτήσεις του στυλ bel canto, σε
συνδυασμό με ένα υποκριτικό ταλέντο πολλών καρατίων, τον καθιστούν ιδανικό
ερμηνευτή του ρόλου.
H Χορωδία της Met,
προετοιμασμένη από τον Donald Palumbo, απέδωσε με ενθουσιασμό και
προσοχή στα ζητούμενα της παρτιτούρας.
Ο Ιταλός αρχιμουσικός Maurizio
Benini, ο οποίος έκανε το ντεμπούτο του στην Met το 1998 διευθύνοντας το
ίδιο έργο, προτιμώντας γρήγορα tempi, καθοδήγησε με έμπειρη γνώση και νόημα
τους τραγουδιστές και την όπως πάντα έξοχη ορχήστρα του θεάτρου. Εντούτοις, δεν
κρύβουμε ότι μας έλειψε το σπινθηροβόλο πνεύμα, η υπέροχη χάρη στο λάξευμα των
λυρικών μελωδιών, η φτεροπόδαρη ελαφράδα στην ανάδειξη των κωμικών ρυθμικών
στοιχείων, η εκρηκτική συναισθηματική ενέργεια και το έντονα προσωπικό στίγμα
της διεύθυνσης του James Levine, από το 1971 μουσικού διευθυντή της Met.
(Με ιδιαίτερη χαρά αναφέρουμε ότι ο Levine, που λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας δεν διευθύνει από τον Μάιο του 2011, σκοπεύει να επιστρέψει στις 19 Μαΐου του 2013 για μια συναυλία της Ορχήστρας της
Met, που θα δοθεί στο Carnegie Hall, και στη συνέχεια για τρεις
παραγωγές, που θα παρουσιαστούν κατά την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο στην Met).
Τέλος, το εικαστικό μέρος της
παραγωγής υπήρξε ιστορικά συνεπές, πιστό στα ζητούμενα του συνθέτη και της
εποχής του, χωρίς αισθητικά ρίσκα. Ακολούθησε τα παραδοσιακά πρότυπα και
στηρίχθηκε στα σκηνικά και κοστούμια της πρεμιέρας του έργου και σε εκείνα που
θα έβλεπε κανείς σε παραστάσεις του δεκάτου ενάτου αιώνα.
Ο σκηνοθέτης Bartlett Sher με
καλές ιδέες και προσοχή στη λεπτομέρεια, προέτρεψε τους τραγουδιστές να μείνουν
μακριά από κάθε μορφή εκφραστικής υπερβολής και μεγαλοστομίας, ζητώντας τους να
κινηθούν ανεπιτήδευτα και με φυσικότητα. Ο κωμικός οίστρος και τα ρομαντικά
στοιχεία της παρτιτούρας προέκυψαν αβίαστα, πηγαία και χωρίς προσπάθεια.
Επίσης, δεν παρέλειψε να χειριστεί με τέχνη τις πιο σκοτεινές πλευρές του
έργου, αυτές που τονίζουν ότι ο έρωτας εκτός από χαρά μπορεί να προκαλέσει και
πραγματικό πόνο, όταν βιώνεται μόνο από τη μια πλευρά. Συνεργαζόμενους με τους Michael
Yeargan (Σκηνικά), Catherine Zuber (Κοστούμια) και Jennifer
Tipton (Φωτισμοί), συνεισέφερε ουσιαστικά στην υποστήριξη μιας
αξιομνημόνευτης παράστασης.
Τα απλά και όμορφα σκηνικά, που
θύμιζαν πίνακες του δεκάτου ενάτου αιώνα, αποτύπωναν με συνέπεια τις χωριάτικες
τοποθεσίες, τους αγρούς και τους αμπελώνες. Τα καλά ισορροπημένα παστέλ χρώματα
των κοστουμιών των μελών της χορωδίας και το έντονο κόκκινο χρώμα της
μακριάς φούστας της ηρωίδας, δικαίωναν τη σύλληψη του συνθέτη. Επίσης, τα τόσο
χαρακτηριστικά ψηλά μαύρα καπέλα που φορούσαν η Adina και ο Dr Dulcamara
(όπως φαίνεται και στην διαφημιστική αφίσα της παραγωγής), έδιναν την εντύπωση
ότι ανά πάσα στιγμή, το κοινό θα μπορούσε να γίνει μάρτυρας ενός μαγικού
κόλπου.
Άλλη μία υποδειγματικής
ποιότητας παράσταση της πολύτιμης Met.