Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου 2011

Λαμπρός Handel



R. Fleming και A. Scholl σε σκηνή από την όπερα "Rodelinda" (φωτο Ken Howard/Metropolitan Opera)



Οι απευθείας μεταδόσεις παραστάσεων της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης (Met), που παρακολουθούμε τους τελευταίους μήνες σε αίθουσες του Μεγάρου Μουσικούς Αθηνών (και που παράλληλα μεταδίδονται σε επιλεγμένες αίθουσες της χώρας, όπως και σε πολλές άλλες αίθουσες ανά τον κόσμο), συνεχίζουν να συναρπάζουν και να συγκινούν. Στις 3/12 είχαμε την ευκαιρία να χαρούμε μια λαμπρή παραγωγή όπερας του G.F. Handel.
Ο λόγος για την κορυφαία τρίπρακτη opera seria Rodelinda, σε λιμπρέτο του G.A. Perti, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1725 στο Λονδίνο και είναι βασισμένη στην γεμάτη διαπλοκές ιστορία των Λομβαρδών μοναρχών του 7ου αιώνα. Σημειώνεται  ότι ο συνθέτης αναθέτει στις υψηλότερες σε έκταση φωνές την ενσάρκωση των ενάρετων ηρώων και στις χαμηλότερες την ενσάρκωση των μοχθηρών.
Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Met (λυρικό θέατρο γνωστό για την προτίμησή του στο ρομαντικό ρεπερτόριο και όχι τόσο σε εκείνο της εποχής μπαρόκ του 18ου αιώνα) μόλις στα τέλη του 2004, με μεγάλη επιτυχία. H σοπράνο Renée Fleming (για την οποία η Met ανέβασε την παραγωγή) κράτησε τον κεντρικό ρόλο, ο Harry Bicket, ειδικός στην ερμηνεία της μπαρόκ μουσικής, διήυθυνε και ο Stephen Wadsworth υπέγραφε την σκηνοθεσία. Την αναβίωση αυτής ακριβώς της παραγωγής παρακολουθήσαμε «ζωντανά» στην οθόνη του ΜΜΑ (Αίθουσα Α. Τριάντη) και εκτιμήσαμε την υψηλών καρατίων διανομή.
Αναλυτικότερα, η χαρισματική σοπράνο Fleming  ενσάρκωσε τον ρόλο της Βασίλισσας των Λομβαρδών Rodelina με υπέροχων ηχοχρωμάτων βελούδινη φωνή και ακριβείς κολορατούρες. Δίπλα της ο κόντρα τενόρος Andreas Scholl, με φωνή θεϊκής εκφραστικής δύναμης και λυρικής ομορφιάς, υποστήριξε έναν τρυφερό Bertarido, πιστό σύζυγο της βασίλισσας. Οι περίφημες άριες Dove sei, amato bene και Viva, tiranno ερμηνεύτηκαν με ευαίσθητα ιδιωματικό τρόπο και πνοή από τον τελευταίο, ενώ το συγκλονιστικής ερωτικής αισθαντικότητας ντουέτο Io t'abbraccio (Rodelinda-Bertarido) του κλεισίματος της δεύτερης πράξης φωτίστηκε με την απαιτούμενη προσοχή προκαλώντας ρίγη συγκίνησης.
Άριστες εντυπώσεις άφησε και η Stephanie Blythe, που με ισχυρή μουσική προσωπικότητα και άρτια τεχνική ενσάρκωσε τον ρόλο της Eduige. Στους άλλους ρόλους έπεισαν με φωνές υποδειγματικών δραματικών ποιοτήτων οι Iestyn Davies (Unοlfo) και Shenyang (Garibaldo).
H προσεγμένη μουσική διεύθυνση του έμπειρου Bicket, η συνετή και λειτουργική σκηνοθεσία του Wadsworth και τα θαυμαστών χρωματικών συνδυασμών, πλούσια σε σύλληψη και πολυτέλεια, κοστούμια εποχής του Martin Pakledinaz συνεισέφεραν σε μια παράσταση που δύσκολα θα λησμονηθεί.